Week 2 en 3 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Anne Slaghuis - WaarBenJij.nu Week 2 en 3 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Anne Slaghuis - WaarBenJij.nu

Week 2 en 3

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

20 September 2015 | Nepal, Kathmandu

Het is alweer een tijdje geleden dat jullie iets van mij gehoord hebben. Er is ook weer veel gebeurd de afgelopen weken!
Op het vrouwenproject gaat het goed. Het Engelse les geven aan de vrouwen is echt heel leuk om te doen. Dat de vrouwen niet alles verstaan wat ik zou willen zeggen maakt het een uitdaging om op een duidelijke maar ook creatieve manier opdrachten en uitleg te geven. De ene keer gaat dat natuurlijk beter dan de andere keer. We zijn sinds kort ook verhuisd naar een andere locatie in PepsiCola omdat zowel het weeshuis en het vrouwenproject plaats gaan maken voor de eigenaren van het huis. Qua ruimte ben ik er heel iets op vooruit gegaan. Op zich geen overbodige luxe haha! Op elke vrijdag hebben we een andere invullen van het lesprogramma. Dit keer hebben we de vrouwen reanimatie geleerd. Evelina doet de opleiding verpleegkunde dus kon dit goed uitleggen en had een reanimatiepop bij zich. De vrouwen vonden het volgens mij heel leuk/interessant!
Afgelopen week ben ik ook begonnen bij het weeshuis hier in de buurt. Daar ga ik vanaf nu elke middag heen om de kinderen eerst van school te halen en vervolgens te helpen met hun huiswerk. Het zijn super lieve en ondeugende kinderen! Afgelopen kinderdag (dinsdag) hebben we met z’n allen film gekeken met chips en drinken en kregen ze allemaal een pakketje met kleine spulletjes. Daar waren ze zo ontzettend blij mee! Zo leuk om te zien! Het is een goede toevoeging aan mijn tijd hier.
Natuurlijk heb ik ook af en toe vrij om hier de buurt te verkennen (officieel is alleen zaterdag een vrije dag in de week). Deze week ben ik met de Belgische meiden heel Kathmandu rond gegaan en hebben onder andere Swayambhunath (oftewel Monkey Temple) Durbar Square en Thamel bezocht. De eerste is een stupa op een berg waar je prachtig uitzicht hebt over de stad en er lopen veel apen rond! Deze stupa is beter in tact gebleven dan de Bouddhanath stupa. In tegenstelling tot Durbar Square waar erg veel gebouwen zijn veranderd in een stapel stenen of op instorten staan. Wij liepen hier op een regenachtige dag overheen waardoor het beeld nog net iets treuriger werd. In een gebouw wat nog overeind stond hebben we de Kumari gezien. Een jong meisje waar volgens het geloof een belangrijke God in zit. Op zaterdag kijkt ze in de ochtend een paar keer 30 sec naar buiten. Dan kan je haar zien. Foto maken is overigens verboden, dan zou haar ziel weg gaan. Bijzonder om te zien maar toch een vreemde traditie. Gister ben ik samen met Stella nog voor haar vertrek naar Bhaktapur gegaan (met de lokale bus!). Een oude stad waar je nog een goed beeld krijgt van het oude Nepal!
Afgelopen week heb ik meer vrije dagen gehad. Dat was vanwege het vrouwenfestival (Teej) woensdag en vrijdag. Op die dagen gaan de vrouwen naar buiten in hun rode saree (de kleur rood staat voor getrouwd) en dansen de hele dag op muziek op straat onder Nepalese partytenten. Daarnaast vasten ze ook als blijk voor het lange leven van de man en een lange en stabiele relatie tussen hen. Die dag heb ik enthousiast meegedaan met het dansen op straat! Een keer met een zo'n 30 toeschouwers en de andere keer ruim een uur met de meisjes uit het weeshuis en andere meisjes uit de buurt. Zo maak je echt de cultuur mee!
De tijd gaat snel! Afgelopen dagen zijn bijna alle meiden die hier ook vrijwilligerswerk deden vertrokken (eergisteren is er wel een Belgisch meisje bijgekomen). En ben ik ook al in de 4e week van mijn vrijwilligers werk (zondag is een maandag dus de week is alweer begonnen voor mij). Al over de helft met nog maar 3 weken vrijwilligerswerk te gaan!

  • 20 September 2015 - 12:20

    Ger:

    Anne , 3 weken al in Nepal ,wat veel interessante en indrukwekkende dingen maak je mee .
    Heel fijn om dat te lezen , en kijk uit naar je volgende verslag ...
    warme groet van ons ...

  • 20 September 2015 - 14:28

    Geertje Van Der Burg:

    Dag Anne,
    Wat leuk om weer wat van je te horen. Uit je verhalen herken ik veel van mijn bezoek in 1999. Onder meer het verhaal van de Kumari, die als een godin wordt verzorgd en vereerd. Het is wel triest dat zij na een paar jaar wordt "afgedankt". Ook ik heb een Kumari even voor het luikje zien verschijnen. In de afgelopen week heb ik met je vader mijn foto's uit Kathmandu en omgeving bekeken. Zo te lezen heb je veel voldoening van het werk waar je mee bezig bent. Wat gaat de tijd snel!!!! Ik wens je nog veel succes voor de komende weken en blijf graag op de hoogte.

  • 20 September 2015 - 16:07

    Oma:

    Lieve Anne,
    Wat ontzettend fijn weer iets van je te horen en wat maak je veel mee.
    Wij zijn trots op je en denken veel aan je.
    Heel veel liefs,
    O en O.

  • 20 September 2015 - 18:59

    Diny:

    Hoi Anne,

    Indrukwekkend allemaal wat ik lees.
    Geweldig goed werk doe je daar.......
    Jullie maken de wereld een stukje mooier voor de mensen daar !!

    Lieve groet
    Diny X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Azië 2015

Vrijwilligerswerk in Nepal

Recente Reisverslagen:

11 Oktober 2015

Afscheid projecten en op naar de trekking

20 September 2015

Week 2 en 3

07 September 2015

Eerste week
Anne

Actief sinds 30 Aug. 2015
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 2540

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2015 - 13 November 2015

Azië 2015

Landen bezocht: